Poznajesz ten zapach?

Zdjęcie to udostępniła w internecie Maria Cristina Lattes

Lubisz ten zapach? Zapamiętujecie zapachy. Zapamiętujemy też barwy, wrażenia, odczucia… Wszystko to i dużo, dużo więcej pamiętamy, przywołujemy w różnych momentach życia. Lubimy te przypomnienia, albo nie.

Wino. Każde pachnie inaczej. Po otwarciu butelki pozwólmy winu odetchnąć, nalejmy trochę do kieliszka, spójrzmy uważnie jaki ma kolor, jak opływa kieliszek, jakie ma światło w sobie i jak… na nas patrzy, a teraz… powąchajmy je. Delikatnie wciągnijmy aromat – zapamiętajmy – potem nieco mocniej, zauważymy, że jest nieco inny, głębszy, wyrazisty…

Są niezwykli ludzie, degustatorzy, którzy po zapachu potrafią powiedzieć o winie wiele. Opowiedzą czy jest to młode wino, czy starsze, jak dojrzewało, a także czy można je przechowywać dłużej czy nie. Często jest tak, że znamy TEN zapach, ale nie możemy przypomnieć sobie – skąd znamy. Tak jak z dawno widzianą znajomą osobą spotkaną gdzieś przypadkiem – przecież znam, ale… i szukamy w pamięci skąd, gdzie, kiedy… Na ogół przypominamy sobie, ale nie zawsze od razu, czasem po pewnym czasie i wtedy eureka! Wiem! To jest właśnie ten zapach, ta osoba, to miejsce…

Pedrera Monastrell Shiraz. Hiszpańskie wino z regionu Jumilla. Czerwone, wytrawne. Polubiłam to wino i polecam, bo jest pewną niespodzianką. To, które próbowałam jest z 2011 roku i ma aż! 14% alkoholu. Zwykle omijam mocne wina, ale to kupiłam, bo ma szczep Shiraz, który lubię i nie żałowałam, bo mnie  zadziwiło pozytywnie. W zapachu, a potem w smaku nie poczułam nadmiaru alkoholu, został jakby „ukryty”, wino jest ciemno-rubinowe, pięknie wygląda w kieliszku. Pachnie owocami… chyba czereśnią, ale w smaku lekko wyczuwa się wanilię. Przynajmniej mnie tak się skojarzyło.

Znawca na pewno opowiedziałby dużo więcej o tym winie. Czterem osobom smakowało choć każda miała nieco inne odczucia – np. ktoś wyczuł przyprawy – może to goździki, ale nie było pewności. Nie wyczułam takiego zapachu, ani smaku, albo może nie potrafiłam nazwać – bo bukiet tego wina jest bogaty i wart poznania. To nie jest wino agresywne, pomimo tych procentów jest pełne prostoty i jest… miłe. Nam smakowało przy drobnej kolacji z serami, przy pogaduchach i przy świetnym jazzie.

Przedstawiam piękną figurkę, zdjęcie to udostępniła Maria Cristina Lattes („Nostalgiosa” by  María Cristina Lattes105 x 19 x 15 cm). Ta rzeźba urzekła mnie, jest pełna prostoty  przykuwa uwagę, polubiłam ją gdy tylko zobaczyłam – dziwnie pasuje mi do wina Pedrera Monastrell Shiraz. Smacznego 😉

Zapraszam do rozmowy

