Samochód to wygoda, ale…

Wiking jest waleczny, ale smogu bardzo nie lubi

Wiking jest waleczny, ale smogu bardzo nie lubi

Nienawidzę korków.  Stanie i nic nie robienie jest absurdem. Przecież rozwój motoryzacji miał sprawić, że będzie nam wygodniej, łatwiej i szybciej dojechać do celu.

To już nieprawda! Ludzkość chyba osiągnęła szczyt niemożliwości. W każdym polskim mieście (oczywiście nie tylko w polskim) dojechanie na miejsce zabiera coraz więcej czasu, nerwów i… przekleństw. To już nie jest normalna, miła podróż z miejsca na miejsce to jest UTRAPIENIE.

W tym roku było już kilkanaście dni bardzo gorących, temperatura ok. 30 stopni C.  Wokół zgiełk, hałas, trąbienie, smród spalin, latem można naprawdę się udusić, zemdleć z braku tlenu. To jest powszechna, codzienna nasza rzeczywistość.

Już od ponad roku przestałam jeździć autem do centrum Warszawy. Zaczęło się od kilku spóźnień na ważne spotkania, najadłam się wstydu, bo niby każdy wie, że korki, ale to nikogo nie tłumaczy – trzeba wstać o piątej rano, aby gdzieś dojechać na czas i do tego znaleźć miejsce do zaparkowania. Płatne oczywiście i coraz droższe. Dlatego pewnego dnia na tzw. ważne spotkanie postanowiłam pojechać autobusem. Co się wtedy zdarzyło opisałam  TUTAJ . To mnie jednak absolutnie nie zniechęciło – do dzisiaj,  jeśli muszę jechać do centrum Warszawy jadę miejską komunikacją – jest coraz lepsza.

Świat myśli o tym co zrobić, aby było lepiej. Ekologiczne auta już są, jednak jeszcze, z różnych powodów, mało dostępne. Każdy chce być zdrowy, żyć długo i wspaniale się czuć, ale nie każdemu zależy na dbaniu o środowisko. Samochodów przybywa i przybywa, a drogi nie nadążają i nie nadążają… auto ma prawie każdy. Ideałem byłoby gdyby nowe samochody zastępowały stare. Tak oczywiście nie jest. Producenci muszą produkować, muszą zarabiać, ludzie mają pracę, zarabiają kupują… itd. Koło się zamyka? Może jednak nie na zawsze, bo są już samochody hybrydowe, naukowa ludzkość ciągle szuka nowych, najlepiej niewyczerpalnych i czystych energii. Może przyszłością dla Warszawy jest system car-sharing, który już działa w wielu miastach Europy. Ponoć  nasza stolica też się przymierza do tego chyba fajnego systemu. Będzie można wypożyczyć auto tak jak rower…

W Warszawie bywa naprawdę dość strasznie. Sporo starych aut, do tego kiepska organizacja ruchu, a problem jest bardzo poważny i narasta. Są rejony gdzie spalin jest potwornie dużo,  zwłaszcza latem nie ma czym oddychać, jest po prostu smog komunikacyjny. Miasto stara się propagować komunikację miejską, ale chyba robi to dosyć niemrawo. Poza tym brak nam pewnego obyczaju – podwożenia, zabierania kogoś po drodze np. sąsiadów z osiedla. Nie sądzę, aby u nas zapanował taki zwyczaj, a szkoda. Autobus mieści około 100 do 180 osób. O ile spalin, hałasu i korków jest więcej gdy ci ludzie NIE JADĄ autobusem tylko własnym samochodem? Pomnóżmy to przez setki autobusów w mieście – wniosek nasuwa się jeden:

KORZYSTAJMY Z MIEJSKIEJ KOMUNIKACJI JAK NAJCZĘŚCIEJ – BO INACZEJ PODUSIMY SIĘ W TYM SMOGU!

Fani rowerów oczywiście promują i to mocno jazdę rowerem. No cóż dla wielu, wielu osób, dla mnie też – na ogół to nie jest dobre. Pojechałam dwa razy do centrum i miałam dosyć. Cieszyłam się, że wróciłam żywa. Byłam totalnie zakurzona, potem ochlapana, ale ŻYWA! Jeżdżę dość często rowerem, ale nie do pracy i nie do centrum. Nie zawsze rower jest dobrą alternatywą. Warszawscy kierowcy – zresztą nie tylko – nie są przychylni rowerzystom – i to jest delikatnie powiedziane.

Londyn wprowadził już jakiś czas temu opłatę za wjazd do centrum – chyba 8 funtów. Wiele miast ma też taki zamiar, na razie ograniczany jest ruch. Chyba nie ma innej rady. A moje hasło to: KORZYSTAJMY Z MIEJSKIEJ KOMUNIKACJI JAK NAJCZĘŚCIEJ – BO INACZEJ PODUSIMY SIĘ W TYM SMOGU!

Zapraszam do rozmowy

